به طور قطع درگذشته وضعیت چنین نبود و خریداران تقریبا در معامله ساکت بودند . انتقال اطلاعات به طور عمده و دراشکال کاملا سنتی ، از طرف فروشنده به خریدار صورت می گرفت . فروشنده یک دستگاه جدید خانگی به ارائه یک راهنمای استفاده manual به خریدار اقدام می کرد . یا برای مثال کلایرول Clairol شماره تلفنی را در اختیار شما قرار می داد که در صورت نامناسب بودن رنگ مویتان می توانستید برای کمک با آن تماس بگیرید . و البته ؛ اطلاعات ارائه شده دارای ارزش تبعی و به صورت یک جایزه کوچک بر یک معامله در اصل اقتصادی بود . ولی امروزه وضع کاملا فرق کرده است . اکنون تامین کنندگان کالا ها و خدمات جزء اطلاعاتی پیشنهادات خود را به عنوان بالاترین منبع ارزش افزوده و منشاء حاشیه های سود بالا تر ، به رسمیت می شناسند . در عین حال ؛ انها متوجه ارزش فزاینده اطلاعات وارده از طرف خریداران می باشند . در واقع ؛ آن ها بیش تر مشتاق شنیدن هستند تا اطلاع دادن ، و در حال ایجاد و سازماندهی مکانیسم های دقیق و ظریفی جهت شنیدن صدای بازار می باشند .
شرکت سیستم اسکای وی فریت skyway freight system مورد دیگری از فروشنده ای است که اطلاعات را بخش اعظم ارزش آورده خود در مبادله می داند . این شرکت که واحد حمل و نقل بازرگانی یونیون پاسفیک union pacific است . به زودی دریافت که یکی از عوامل اصلی امتیاز و برتری در آن حرفه ارائه اطلاعات لحظه ای به مشتریان در مورد وضعیت حمل ونقل محصولاتشان در همه مناطق و انواع مختلف حمل و نقل است . به منظور رسیدن به این هدف ، به برقراری اولین برچسب بسته بندی الکترونیک صنعت حمل و نقل و یک سیستم ردیابی ماهواره ای ؛ اقدام نمود . پس از رسیدن به چنین همبستگی و اشرافی بود که اسکای وی متوجه شد می تواند نقش بزرگتری را در زمینه هم آهنگی فعالیت های دو سوی خدمت ارائه شده خود ، یعنی تلاش سازندگگان به تولید محصولات مناسب برای ارضای تقاضای مشتریان و کوشش خرده فروشان به نگهداری اقلام محصول مورد نیاز در انبار ، ایفاء نماید . رویکرد نوآورانه اسکای وی در ایفای نقش واسطه ای مذکور به ایجاد سیستمی به نام کنسرتو concerto منجر شده است . کنسرتو به اخذ اطلاعات واقعی فروش از خرده فروش ها اقدام کرده و از آن جهت هدایت فرآیند کلی ساخت محصول مناسب و رساندن آن به دست مصرف کنندگان ، از مرحله آغازین پیدا کردن مواد کردن مواد اولیه تا تحویل به مغازه خرده فروشی و یا دم در مصرف کننده ، استفاده می کند . به این طریق ، در عین کاهش هزینه های زنجیره عرضه برای همه عوامل ، موجب افزایش درآمد آنها از طریق افزایش سرعت عرضه محصولات به بازار می گردد. همچنین توجه کنید که کنسرتو با ایجاد همبستگی اطلاعاتی واقعی بین عناصر فعال در زنجیره ارزش ، موجب مبادلاتی می شود که خریداران و فروشندگان زیادی ، از جمله عرضه کنندگان رقیب ، که موجودی انبارشان بر اساس نیاز مبادله ، به نوبت با هم انباشته و یا از هم تفکیک و جدا می شوند ، در گیر هستند